آموزش ثبت نام در سجام

آموزش ثبت نام در سجام به صورت گام به گام با تصویر

فهرست محتوا آموزش ثبت نام در سجام به صورت گام به گام با تصویر

آموزش ثبت نام در سجام، قبل از آنکه به آموزش ثبت نام سجام بپردازیم لازم است در مورد سجام اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.  سجام به عنوان سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان طراحی و راه اندازی شده است، ثبت نام سجام کاملا رایگان می باشد، بیشتر افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند باید یک بار در این سامانه ثبت نام کنند.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان سجام احراز هویت سجام

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار این سامانه را برای جمع آوری اطلاعات و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاده کرده است.

اوایل راه اندازی این سامانه احراز هویت افراد به صورت حضوری در شعبه های دفاتر پیشخوان انجام می شد، ولی بعد از پیدایش بیماری کرونا بیشتر کسب کار ها تعطیل شد و بیشتر فعالیت ها به صورت غیر حضوری انجام می پذیرفت، به علت اینکه این بیماری به صورت خیلی سریع شیوع پیدا کرده بود خیلی از کسب کار ها زمان زیادی برای پیشگیری و خدمات رسانی به صورت غیر حضوری نداشتند.

با رشد روز افزون سهام بورس، افراد زیادی نیاز به ثبت نام در سامانه سجام داشتند و به این علت که احراز هویت باید به صورت حضوری انجام شود افراد کمتری تمایل به احراز هویت به صورت حضوری داشتند به همین سبب شرکت دانش بنیان احراز شو دست ساخت سیستم هوشمند احراز هویت غیرحضوری کردند. این روش جدید احراز هویت کمک به سزایی به اشخاصی که میخواستند احراز هویت سجام را انجام دهند کرد.

احراز هویت در سامانه سجام

در سامانه سجام آخرین مرحله از ثبت نام مرحله احراز هویت می باشد این مرحله لازم است حتماً انجام شود. در سال های گذشته افراد فقط از طریق مراجعه به مراکز احراز هویت یا دفاتر خدماتی احراز هویت را انجام می‌ دادند. ولی اخیرا افراد می توانند به صورت غیر حضوری نیز احراز هویت خود را انجام دهند. در واقع احراز هویت به منظور اعتبارسنجی افراد صورت می گیرد. از طریق نصب برنامه های خاص که مورد تایید سجام هستند، افراد می‌ توانند نسبت به احراز هویت غیرحضوری اقدام کنند و به راحتی این کار را انجام دهند. پس می توان گفت که بسیاری از مراحل ثبت نام در سجام به صورت رایگان انجام می شود.

آموزش ثبت نام در سجام به صورت رایگان

شما در این مقاله آموزش ثبت نام در سجام را به صورت کامل یاد خواهید گرفت و حتما قبل ثبت نام در سجام تمام موارد ذکر شده را مطالعه بفرماید.

مرحله ۱)  وارد سامانه سجام (sejam.ir) می شوید و روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک می کنید.

تصاویر ثبت نام سجام

مرحله ۲) در مرحله بعدی شما باید شماره تلفن خودتان را در سامانه درج بکنید، بعد از آنکه پیامک کد تایید را دریافت کردید رو گزینه ( دریافت کد تایید ) کلیک نماید تا به مرحله بعدی بروید.

ثبت شماره تلفن در سامانه سجام

مرحله ۳) در این بخش شما کد تایید  که دریافت کرده اید را وارد می نماید و در فیلد بعدی نوع مشتری را مشخص می کنید در انتها نیز کد ملی خود را وارد می نماید.

  • حقیقی ایرانی: این گزینه برای افرادی می‌باشد که قصد ثبت نام در سجام برای خودشان را دارند و بالای ۱۸ سال سن دارند است.
  • حقوقی ایرانی: علاوه بر افراد یک جامعه، اشخاص دیگری نیز هستند که به فعالیت در این بخش‌ها می پردازند مانند موسسات، سازمان‌ها و غیره به این نوع اشخاص حقوقی گفته می‌شود، این اشخاص وجود طبیعی ندارند و دارای وجود فرضی یا اعتباری می باشند. اگه بخوایم ساده تر توضیح بدهیم شخص حقوقی مولود اجتماعی است که به تجویز قانون و از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی تشکیل می‌شود.
ثبت کد تایید در سامانه سجام

مرحله ۴) در این مرحله اگر شما شخصا اقدام به سرمایه گذاری می‌کنید می‌بایست رو گزینه اصیل کلیک نماید و در صورتی که نماینده شخص دیگری یا ارگان دیگری هستید رو گزینه نماینده قانونی کلیک نماید، در انتها رو دکمه تایید کلیک نماید.

بخش ثبت اطلاعات نماینده در سامانه سجام

مرحله ۵) در اینجا شما می‌بایست یکی از درگاه‌های پرداخت را انتخاب بکنید و مبلغ ۱۰ هزار تومان واریز نماید و بعد از واریز به صفحه بعدی به طور خودکار انتقال پیدا می‌کنید.

پرداخت مبلغ اولیه در سامانه سجام

مرحله ۶) شما در این صفحه باید اطلاعات هویتی خود را به صورت دقیق وارد نماید از جمله اطلاعات هویتی که از شما در یافت می‌شود به شرح زیر است:

  • نام
  • نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • جنسیت
  • نام پدر
  • شماره شناسنامه
  • محل صدور
  • محل تولد
  • سری و سریال شناسنامه
درج اطلاعات هویتی در سامانه سجام

مرحله ۷) در اینجا شما می‌بایست اطلاعات ارتباطی خودر را درج نماید این اطلاعات را کاملا دقیق وارد نمیاد تا مشکلی بعدا برای تایید اعتبار شما پیش نیاید.

نحوه درج اطلاعات ارتباطی در سامانه سجام

مرحله ۸) در این بخش شما با توجه به اینکه در چه حوزه ای می خواهید فعالیت داشته باشید یکی از این گزینه ها رو می بایست انتخاب نمیاد.

ثبت کد سهام داری در سامانه سجام

احراز هویت سجام در برنامه همراه هوشمند به صورت غیر حضوری انجام می‌شود، شما با استفاده از خدمات احراز هویت همره هوشمند می‌توانید به کار‌های خود سرعت ببخشید.

مرحله ۹) در این مرحله شما می بایست اطلاعات شغلی خودتان را وارد نماید، در صورتی که کسب کار شما به صورت اینترنتی می‌باشد و جای مشخصی برای کار ندارید می‌توانید اطلاعات و آدرس منزل خودتان را وارد نماید تا بتوانید از این مرحله نیز عبور بکنید.

قسمت ثبت اطلاعات شغلی

مرحله ۱۰) در این قسمت شما می توانید فقط قسمت های ستاره دار را پر نماید و بقیه اطلاعات را تکمیل ننماید و این در قسمت نیازی نیست اعداد و ارقام دقیقی اعلام نماید فقط کافیست یه مقدار تقریبی در این فلید ها پر نماید.

ثبت اطلاعات مالی در سامانه سجام

مرحله ۱۱) در این بخش مشخصات شماره حساب که به کارگذار ارائه می دهید را درج بکنید و این در نظر داشته باشید تمام مراودات مالی شما با کارگذار های بورس با این شماره حساب انجام می شود. به همین منظور اطلاعات دقیق شماره حساب خود را در داخل فیلد ها قرار دهید، حتما تیک حساب پیش فرض را بزنید به خاطر این که تمام واریز های سود شما به حساب پیش فرض فقط واریز می‌شود.

ثبت اطلاعات شماره کارت در سجام

مرحله ۱۲) در قسمت پایانی ثبت نام شما می بایست تعهد بدهید که تمام اطلاعات وارد شده را به درستی وارد کرده اید و در صورتی که اطلاعات وارد شده در این مراحل تغییری بکند شما می بایست به صورت فوری اطلاعات خود را تغییر و به روز نماید. بعد از اتمام فرایند ثبت نام از طریق پیامک یک کد ۱۰ رقمی برای شماره همراه شما ارسال می گردد. با استفاده از این کد ۱۰ رقمی می توانید وارد برنامه همراه هوشمند شوید و از خدمات احراز هویت سجام استفاده نماید.

ثبت نام ناقص در سامانه سجام

در برخی مواقع افراد اطلاعات هویتی خود را به اشتباه وارد سامانه سجام می کنند. در این صورت در سامانه سجام اطلاعات هویتی این دسته از افراد تایید نخواهد شد و ثبت نام آن ها به صورت نیمه کاره و ناقص باقی می ماند. البته ممکن است برای این دسته از افراد پیامکی مبنی بر تایید نشدن ثبت نام نیز فرستاده شود. بنابراین این افراد می ‌توانند با وارد شدن به سایت سجام به قسمت ویرایش اطلاعات سجامی رفته و نسبت به اصلاح یا تکمیل اطلاعات هویتی خود اقدام نمایند. شایان ذکر است در صورتی که فردی در اواسط کار، ثبت نام خود را به صورت نیمه کاره رها کند، امکان تکمیل کردن دوباره اطلاعات برای او وجود خواهد داشت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =